Allerigiaa

Heips!
Tänään kirjoitan vähän vakavammin.  En ajatuksistani tai milipiteistäni enkäkäsitöistäni tai puuhasteluistani. Aiheena on allergiat. Allergiat ei oo vitsi, pikkujuttu tai ”no ei voi mitään ups” juttu”!

Jos ihminen sanoo, että hänellä on allergioita, usko häntä. Kysy mille hän on allerginen, kuinka allerginen ja millainen reaktio hällä tulee. Älä ota allergiaa vitsinä tai kevyesti. Sääliminenkin on raivostuttavaa ”voi sinua, sinä et saa tätä ja tätä, mulla ei nyt ole sulle mitään” allergisen ois kuulunut tottua siihen, ettei hän aina saa samaa kuin muut. Reaktion tullessa oo rauhallinen ja toimi fiksusti, anna tarvittavat lääkkeet. Allergioita ei kuuluis hävetä, on susta kiinni häpeekö allerginen allergioitaan. Jos reagoit nauraen tai ”Aa jaajaa okei kiva” tai ”Hei epistä mäkin tahtoisin olla tolle allerginen” allergista alkaa todennäköisemmin hävettää kuin jos reagoit asianmukaisesti ”Okei, miten pahat allergiat sulla on, mille oot allerginen” ”Hyvä että kerroit”.  Muistahan myös oikeasti olla ihan tosi tarkka kun teet tai hankit ruokaa allergiselle. Jos sulta kysytään, älä ota sitä merkkinä luottamattomuudesta, varmasti sinuun luotetaan. Vastaa ja kerro tarkasti ja pengo vaikka roskis jos jokin paketti on siellä jo. Allergioiden kanssa on varsinkin Suomessa ihan sairaan helppo elää nykyään. Vaikka ihmisellä ois allergioita hän on silti ihan hyvä tyyppi ja täysin normaali, hieno henkilö.

Tottakai allergioita on erilaisia ja reaktiot on erilaisia. Anafylaksia, reaktioista ehkä pahin on kaukana pikkujutusta. Anafylaksia on hengenvaarallinen allergiareaktio. Joillekiin se tulee ihan minimaalisesta altistumisesta allergiseen aineeseen (kuten mulla).  Tarkoitus ei oo kirjoittaa tujua tietopakkaettia aiheesta, vaan saada sut vaan ymmärtämään, ettei allergiat ole leikkiä.

Mulla on paljon allergioita ja kaikista niistä saan anafylaksian. Olen allerginen maidolle, kananmunalle, ohralle, rukiille, vehnälle, naudalle, kalalle, muille mereneläville, kiiville, pähkinöile ja ananakselle. Pienenä allergiat oli mulla tositosi pahat, ne vähän lieveni alakouluikäisenä, mut nyt teininä ne on taas vähän pahentunut.

On arkipäivää tutkia tuoteselosteet ja rajata ruokavaliota, joten se on helppoa mulle ja mun perheelleni. Mulla on aina ollut allergiat, niiden kanssa on aina vaan pitänyt elää. Ja me tiedämme kuinka toimia allergian sattuessa. Nykyään valikoima on tosi iso ja kaupassa on useita eri vaihtoehtoja.  Mulla on olemassa seitsemän sivua tuloksia allergiatesteistä, siitä mille kaikelle olen allerginen.

Tänä vuonna mulla on ollut jo kaksi kertaa anafylaksia, tammi- ja maaliskuussa, molemmat kouluruuasta, ihan pienistä määristä.

Mikä on anafylaksia?
Allergia- ja astmaliiton sivuilla lukee mitä anafylaksia on  (Mulla anafylaksia voi tulla jopa 4h viiveellä.)

Tekijä: okuliinacraft

Heips! Olen 15-v tyttö Turusta. Blogiini kirjoitan käsitöistä ja lifestylesta. Tykkään ulkoilla, kirjoittaa, "craftata", shoppailla, leipoa, somettaa ja olla rennosti. Musiikki huoneessani soi aina ja lankakerä, nahkatakki, ripsiväri, kahvi ja läheiset ovat lemppari juttuja!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s