Tarinan saaneet villasukat

Heips!
Joulukuu alkoi ja kuukauden kuluttua vaihtuu vuosi, woop woop! Tänään taas periaatteessa vähän erilaisissa jutuissa.

Tähänkään postaukseen en tahdo yhtäkään kyseenalaistusta, enkä kysymystä, kehua tai zemppausta! Älä ota millään tavoin kantaa tähän postaukseen. Kiitos ja anteeksi ♥ Vaikka mä nyt jaan osan mun omaa yksityiselämääni teille taas tänne, se mitä en kerro pysyy myös silti edelleen mun yksityiselämänäni, eikä kuulu teille rakkaat lukijani. No juu heti ensimmäisenä monelle nousee varmaan mieleen, että miksi tämän jaan teille, jos tämä liittyy mun yksityiselämääni, eikä siitä saa udella enempää kuin mitä kerron. Vastaus kysymykseenne on tämä: tämä blogi on minun  käsityö blogini, jonne päivittelen mun käsityö juttuja. Kerron käsitöistäni, esittelen niitä ja juttelen käsitöistä. Tää tarina on osa näitä villasukkia ja siksi sen kerron. Ja mietinkin monta kertaa että kirjoitanko tämän tarinan  näistä villasukista. Vielä ennen julkaisua lähetin tän postauksen postauksessa esiintyville ja pyysin lupaa julkaista.

Mulla ei oo yleensä välttämättä mitään erityistä tarinaa mun käsitöille, niillä voi olla tunnearvoa, mutta ne on aika tarinattomia. Käsityöt voi olla johonkin asiaan liittyviä esim. Lapasissa jokin kirjailtu kuvio voi liittyä johonkin muistoon. Muisto, tarina ja tunnearvo on eri asioita. Tunnearvo on esim. mun ensimmäisissä ite tekemissäni villasukissa, koska silloin opin kuinka villasukat tehdään. Tunnaravoa on toisaalta käsityössä aina. Voisin itseasiassa joskus tehdä postauksen käsitöiden tunnearvosta! Teenpä niin, joten nyt voin jatkaa tässä aiheessa. Muisto käsityössä on esim. usein jos annan käsityön lahjaksi, se liittyy jollain tapaa minuun ja lahjan saajaan. Muisto voi myös tulla käsityöhön, kun se on mukana jossain tilanteessa kun jotain tärkeää tai suurta tapahtuu. Tarina käsityössä on kun siihen oikeasti liittyy jokin konkreettinen tarina, tunnemylly, tapahtuma tms tai kaikkea edellämainittuja.

Villasukkien tarina
Näille villasukille ei pitänyt tulla tarinaa, näistä piti tulla vaan perus villasukat, en edes tiennyt kenelle. Olin aloittanut neulomaan viikonloppuna yöllä 2oikein, 2nurin joustinneuletta. Päätin, että näistä tulee villasukat. Silloin mun elämässäni oli uusi ihminen. Hän ei kuitenkaan jäänyt elämääni pitkäksi aikaa. Hän oli ihanan hetken tärkeä osa elämääni, kunnes ei enää ollutkaan. Olimme jutelleet ja ja olimme lähdössä. Puhuimme viluisista varpaista ja villasukista. Sillä hetkellä villasukat saivat alun tarinaan. Hänen todettuaan, ettei omista yhtään varsinaisia villasukkia päätin, että villasukat joita olin tekemässä tulisivatkin hänelle joululahjaksi. Villasukat oli jo alunperin minulle liian suuret, koska sekoitin silmukkamääriä ja laskuja, tajusin liian suuren koon vasta kun en enää jaksanut purkaa. Joten siis päätin, että aloittamistani harmaista Vilmasukista tulisi hänelle sukat. Lanka sukissa siis on Vilmaa. Olin saanut toisen villasukan kärjen sädekavennusta vaille valmiiksi ja toisen villasukan resoriakin olin jo ehtinyt aloittaa. Iskä oli pyytänyt multa kelta-oransseja villasukkia, lupasin iskälle tehdä sellaiset heti kun ehtisin. Kun harmaat Vilmasukat oli noin puolivälissä hänen ihana hetki ja  tärkeä roolinen aika elämässäni tulikin loppuun. Aluksi mietin, että mitä jos antaisin villasukat hänelle kuitenkin, mutta se ei olisi kuitenkaan hyvä idea ja se voisi olla tunkeilevaa. Toisaalta tahdoin myös mennä eteenpäin, toisaalta en. Mulla oli jo langat hankittuina iskän kelta-oransseihin sukkiin ja kiire tulossa. Mietin, että antaisin sukat isäpuolelleni joululahjaksi, mutta sekään idea ei napannut. Mitä teen villasukilla? Haluan ne valmiiksi ja haluan, ne pois kotoota, niin etten näe niitä jokapäivä, haluan kuitenkin antaa ne jollekin. Iskän sukkien langat lojui lattiallani siivotessani, myös harmaiden keskeneräisten sukkien kerä lojui lattialla. Tajusin lankojen mätzäävän, kaikki kolme lankaa mätzäsivät keskenään! Päätin, että harmaista Vilmasukista ei tulekaan harmaita. Harmaista sukista tulee kelta-oranssi-harmaa raidalliset sukat! Tein villasukat loppuun. Saatoin itkeä sukkia tehdessäni, saatoin suuttua ja yhtäkkiä saatoin revetä nauruun neuloessani. Näiden sukkien neulominen sai aina mut miettimään, sai miettimään mua ja iskää, itseasiassa nää villasukat sai mut miettimään minua ja iskää, ja minun ja iskän miettiminen toi mun ja iskän muistot mieleen, se taas toi isänpäivälahja idean. Samalla mietin minua ja tätä henkilöä, jolle sukat oli alunperin tarkoitettu, sitä kautta omaa toimintaani ja jälleen häntä. Näiden Vilmasukkien neulominen oli henkisesti rankahkoa. Sukkia tehdessäni mietin aina myös Ellaa. Ellaa, joka tietää kaiken, ymmärtää ja auttaa. Ella ja hän sai mut aina muistaman nää hänen sanomat sanat:”Sulla on aina Ella, muista se, kyllä Ella sua auttaa”. Vilmasukkien harmaa väri tuo mulle aina mieleen hänet, hänet joka oli ihanan hetken tärkeä osa elämääni. Kelta-oranssit raidat tuo mulle mieleen liikaa muistoja, hyviä ja pahoja pitkältä ajalta. Vilmasukat tuo myös mieleeni Ellan, rakkaimman ystäväni, puhuimme viisituntia puhelimessa, tehdessäni harmaata osuutta, juoruilimme ja höpöttelimme, laulelimme ja laskeskelimme, naureskelimme. Menetin hermoni Vilmasukkiin ja kirosin niitä Ellalle. Seuraavana päivänä Vilmasukkien tarina sai käänteen. Villasukkien tarinassa on myös paljon kaikkea hyvää ja ihanaa. Tarina villasukille meni suunnilleen näin. Lullen, että aina kun tuun näkemään nää villasukat mulle tulee heti mieleen tämä vuosi. Pitkä, mutta nopeasti kulunut tapahtumarikas, myrskyisä, tunteiden täyttämä, muistorikas vuosi. Vilmasukat tarinalla. Tarina ei varmaankaan ulkopuolisia kosketa tai hetkauta millään tavoin, mutta minulle näissä villasukissa on iso tarina sisällä.

img_7461

img_7861

-Okuliina

Tekijä: okuliinacraft

Heips! Olen 15-v tyttö Turusta. Blogiini kirjoitan käsitöistä ja lifestylesta. Tykkään ulkoilla, kirjoittaa, "craftata", shoppailla, leipoa, somettaa ja olla rennosti. Musiikki huoneessani soi aina ja lankakerä, nahkatakki, ripsiväri, kahvi ja läheiset ovat lemppari juttuja!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s