Intohimo käsitöihin

Heips!
Täällä taas kirjoittelemassa, tämän viikon kolmas postaus jo. Viikko on kulunut hurjan nopeasti, on ollut jännittävä viikko ja niin myös seuraavat kaksi viikkoa tulevat olemaan, kun lähd

emme luokan kanssa Hollantiin ensi lauantaina. Tällä viikolla oon tehnyt paljon ideointi juttuja, ja pari ideaa toteutuu jo toivottavasti piakkoin. Lisäksi oon pohjustanut jo seuraavaa postausta, jonka julkaisen ensiviikon keskiviikkoon mennessä.

Tää postaus jonka mä nyt kirjoitan tänne on mulle henkilökohtaisin asia, mitä oon tänne ikinä kitjottanut ja luultavasti myös pysyy henkilökohtaisimpana. Vaikka maanantain postauksessa kirjoitin seuraavasti: ”KIITOS! Oon saaanut varsinkin viimepäivinä tosi paljon positiivista palautetta liittyen blogiini. Osasyynä ehkä se, että oon ollut ihmisiin nyt yhteydessä liittyen tulevaan postaukseen, jonka kautta mulle ollaan tätä kehuttu. Kiitos paljon kaikista kehuista, ne piristävät mua tosi paljon aina! Ja muistakaa, aina saa kommentoida, tykätä ja jakaa jos haluaa, ois kiva silti jos mulle tulis siitä aina myös tieto perille!”.  Kuten luit, sanoin että aina saa kommentoida, kuitenkin tähän postaukseen en tahdo yhtäkään kyseenalaistusta, enkä kysymystä! Vaikka mä nyt jaan osan mun omaa yksityiselämääni teille tänne, se mitä en kerro pysyy silti edelleen mun yksityiselämänäni, eikä kuulu lukijoille. No juu heti ensimmäisenä monelle nousee nyt ensimmäisenä mieleen, että miksi mä tämän jaan teille, jos kerta se on mun yksityiselämääni, eikä siitä saa enempää udella tähän postaukseen liittyen kuin mitä kerron. Vastaus kysymykseenne on tämä: tämä blogi on minun  käsityö blogini, jonne päivittelen mun käsityö juttuja. Tämä asia jonka ihan pian kerron tässä postauksessa näkyy mun käsitöissäni ja ehkä postauksissakin. En tiedä, kuinka moni teistä sen on huomannut, mutta koska itse tiedän omasta elämästäni kaiken, näen heti tämänkaltaiset muutokset itsessäni, omasta mielestäni tää seuraava asia loistaa läpi mun blogissa ja käsitöissä. Ja syyn siihen haluan teille jakaa. Eiköhän tässä ollut ihan riittävä pohjustus.

Intohimo käsitöihin
Pienestä asti oon aina piirrellyt, askarrellut ja tehnyt kaikkea käsin. En tiedä onko mulle varsinaisesti opetettu tekemään asioita käsin ja käyttämään omia käsiäni, mutta niin oon aina tehnyt. Pienenä kaverit halus juoksemaan mut mä jäin mieluummin piirtämään ja askartelemaan. Kun opin tekemään käsitöitä, mulla on aina ollut niihin intohimoa. Ompelin ensimmäisen kassin varmaan 5 vuotiaana käsin, olin siitä tosi ylpeä ja nyt myöhemmin harmittaa kun oon heittänyt sen ilmeisesti pois. Eskarissa tein paljon ”ompelukuvia” parhaan eskari kaverini kanssa. Ekalla luokalla mä opin sormivirkkauksen ja ketjusilmukan virkkaamisen koukulla. Ekalla tai tokalla äiti opetti mut virkkaamaan kiinteää silmukkaa, sen jälkeen kun olin oppinut sen virkkasin ihan koko ajan. Opetin yös yhden luokkalaisenikin virkkaamaan. Kolmannella luokalla aloitin käsityökoulun, Turun Taitokeskus Juseliuksessa (ei ole enää taitokeskus Juselius, koska taitokeskus muutti juuri muutama viikko sitten Juseliuksen talosta pois). Siellä virkkasin lapaset, jonka jälkeen oon virkannut varmaan 10 lapaset ainakin. Käsityökoulussa myös taidot kehittyivät ja opin paljon uutta. Käsityö osaamisalueeni laajentui. Intohimo käsitöihin syventyi jälleen hieman. 11-vuotis synttärilahjaksi sain ompelukoneen. Mulla on siis ollut kova intohimo käsitöihin jo tosi kauan.
Vuosi sitten tutustuin uuteen ihmiseen. Me oltiin aika erilaisia periaatteessa, meillä oli ihan eri kiinnostuksen kohteet. Silloin hän ei siitä  vielä ilmeisesti välittänyt, en tiedä. Hän aina kuitenkin kehui mun töitäni ja niin edelleen. Välillä kyseli ”Vilma, mikset sä alkais tkee youtube videoita?” kun katsoimme youtube videoita yhdessä. Vastasin, että njaah. Videoiden kuvaaminen saatika editoiminen ei oo mun juttuni, mä tykkään kirjoittaa. Monet oli myös joskus sanonut ”Sä osaisit varmaan tehdä tosi hyvän kässä blogin”. Näiden kehoitusten ja oman harkinnan jälkeen perustin tän blogin helmikuussa. En ole katunut. Kuitenkin jossain kohtaa tätä kyseistä henkilöä ei enää kiinnostanut niin paljoa mun käsityö jutut, tai siltä ainakin musta tuntui. Ja nykyään, kun me nuoret jutellaan somessa, välillä tulee väärälle henkilölle väärä viesti. Niin kävi. Silloin mulla lopahti vähän intohimo käsitöihin. Sitä silti vielä oli jäljellä. Sain väärän viestin, se viesti oli tarkoitettu ihan toiselle henkilölle. Toinen henkilö oli kysynyt mun ja tän kyseisen henkilön sen hetkisistä väleistä. Siihen viestiin vastatiin vastauksella joka sai mun sydämen pomppaamaan kurkkuun. ”No ku emmä oikee tiiä, Vilma tykkää niin pal niist käsitöist ja emmä tiiä, meil on nii eri kiinnostuksen kohteetki” Mä en paljoa paasannut kässästä hänelle, mutta hän paasasi minulle omasta kiinnostuksen kohteestaan. Viestin sana käsityö sai mut tajuamaan että mulle valehdeltiin kun kysyin viestistä. Kuukausi meni ja käsitöitä tein, mietin paljon aina sitä vestiä, kun neuloin tai tein jotain käsitöitä. Jonkin aikaa vielä olimme, kunnes emme enää yhtäkkiä olleetkaan. Silloin perustelun osana oli jälleen ”Meil on ihan eri jutut ja kiinnostuksen kohteet”. Intohimo käsitöihin lopahti reilust, ihan hirveästi. En tehnyt muutamaan viikkoon käsitöitä ollenkaan. Sitten aloin tekmään jotain, loin silmukat, en enää jaksanut, mua ei kiinnostanut tehdä käsitöitä. Mä silti oisin halunnut tehdä käsitöitä. Mulla ei tullut ideoita. Mulla ei ollut intohimoa. Mulla ei ollut ees kauheesti motivaatiota. Tein käsitöitä vähän kesälomalla. Yksi syy mun blogilomaankin on se, että mä en jaksanut tehä käsitöitä, koska se oli osa syy siihen miksi olin menettänyt ihanan ihmisen mun lähipiiristäni. En ottanut Baltia matkalle mitään käsityö tavaroita mukaan. Kaikki ideat jouduin hakemaan pinterestistä tai netistä muualta. Omat ideat ei ollu yhtään hyviä. Jaksoin virkata tai neuloa pari riviä ja ommella muutaman sauman. Mua ahisti se, että tekeminen, josta pidin eniten ahisti mua niin paljon, etten jaksanut tehdä sitä kunnolla. Osa postauksista ja töistäkin oli sinne päin hutaistuja.
Mutta nyt pikkuhiljaa on taas motivaatio palannut ennalleen! Ihanaa! Ideoin matikan ja kemian ja historian tunneilla ja oikeestaan milloin vaan uusia ideoita. Nyt mulla on iso toteutus jono ja jaksan taas käsitöitä. Neuloin viime viikonloppunakin villasukkaa puoli yhteen asti yöllä, koska en vain malttanut lopettaa. Maanantaina tein kolmea blogipostausta yhtäaikaa. Käsityöt on taas mun iso intohimoni.

Kaikilla ihmisillä on omat intohimot ja kiinnostuksen kohteet. Kaikki me ollaan erilaisia. Tykätään eri jutuista, tehdään eri juttuja. Mä tykkään käsitöistä joku toinen inhoo niitä, ei se haittaa! Ketään ei saisi luokitella tai arvostella sen mukaan, mistä se tykkää, mä tykkään käsitöistä ja jos joku tykkää vaikka lentokoneista ja minä en, en mä häntä tuomitse siitä. Muistakaa ihmiset, erilaisuus on rikkautta ja kaikki tekee sitä mistä pitää. Me opitaan koko ajan toisistamme ja se, että erilaisuuden vuoksi joutuu menettämään jonkun on mun mielestäni väärin, mulle niin kävi ja se sattui (Olihan siinä muitakin henkilökohtaisia syitä kuulemma). Meistä ei tule koskaan ikinä millään samanlaisia, vaikka kuinka haluaisimmekin. Tehkää ihmiset sitä, mitä te rakastatte ja haluatte. kukaan ei saisi sua siitä tuomita, jos sua tuomitaan siitä kannattaa varmaan vielä kerran miettiä, onko hän silloin oikeasti hyvä kaveri/ystävä/tyttöystävä/poikaystävä/muu läheinen sinulle.

Tälläinen avautuminen tällä kertaa. Vähän erilaista kuin yleensä, mutta ei se ketään tapa. Toivon, että te ymmärrätte mua ja mun pointin tässä postauksessa.
-Okuliina

Yllä olevasta kuvaparista näkee mun virkkauskäsialan kehittymisen kuuden vuoden aikana. Kehitys ja oppimisen määrä on aika iso.

Tekijä: okuliinacraft

Heips! Olen 15-v tyttö Turusta. Blogiini kirjoitan käsitöistä ja lifestylesta. Tykkään ulkoilla, kirjoittaa, "craftata", shoppailla, leipoa, somettaa ja olla rennosti. Musiikki huoneessani soi aina ja lankakerä, nahkatakki, ripsiväri, kahvi ja läheiset ovat lemppari juttuja!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s