Neulottuja lapasia ja virkattuja peukkuja

Heips!
Olen kotona kärsimässä flunsaa, en nauti. Päivääni olen kuluttanut katsomalla netflixiä villasukat jalassa ja neulomalla lapasia välillä vähän torkkuen, oikee mummo meininki siis! Tämä flunssa vois jo kyllä pikkuhiljaa ruveta lähtemäänkin, viikon flunssaisena oleminen ei ole se mun juttuni, pitäis päästä välillä jo lenkkipolullekin ja eroon särkylääkkeestä, pitäis päästä olemaan terve! Se  siitä flunssa tarinoinnista nyt! Lapasia! Lapasista mun piti kertoa.

Mulla oli kesken eräisiä lapasia muutama pari. Yksi lapasista oli päättelemätön, toinen ihan kesken, kolmannesta puuttui peukalo ja neljäs oli jo valmis. Viimeviikolla tajusin, että mulla on tosi paljon jämälankoja, kaivoin ne kaikki esille ja aloin tekemään lapasia niistä, aion tehä niistä vielä varmaan ainakin yhdet villasukat.
Toinen pari lapasia on kokonaan valkoiset, vähän pienempää kokoa ja niissä virkattua on vasemman käden peukalo. Valkoisten lapasten silmukka määrä on 36. Valkoiset lapaset oli ensimmäiset lapaset, jotka tein kokonaan itse. Alakoulussa kuudennella luokalla muistaakseni tein lapaset, mutta opettaja teki minulle peukaon paikan lapaseen valmiiksi, joten tässä lapasessa opettelin tekemään itse myös peukalon paikan. Yllätyin siitä, kuinka helppoa se oli tehdä.

 

Toinen lapaspari on jämälangoista ja raidallinen. Sitä tehdessä opin hyvin langan vaihdoksen. Raidallisissa lapasissa kummatkin peukalot ovat virkattuja. Miksi virkkaan peukalot? Peukalo tuo silloin jotain erilaisuutta ja persoonallisuutta lapseen ja lisäksi en tykkää neuloa pientä peukaloa pitkillä neulepuikoilla. En kuitenkaan osaa tehdä yleensä keskenään symmetrisiä peukaloita, joten sen taidon voisin opetella. Raidalliset lapaset on isompaa kokoa ja niissä on 48 silmukkaa.

 

IMG_6307
Isomman (48s) ja pienemmän (36s) kokoero on yllätävän iso.

Itse inhoan lapasten, sormikkaiden, kintaiden, tumppujen ja kaiken maailman käsineiden käyttöä, mutta tykkään neuloa ja virkata lapasia. En tiedä, mistä se johtuu, siis se että en tykkää käyttää lapasia. Talvella mulla on lapaset kuitenkin aina mukana taskussa tai laukussa, vaikken niitä käyttäisikään, kaverit lainailee multa joskus kun heillä sormet palelee. Talvella ja syksyllä mun lempi asusteet on villasukat ja kaulahuivi.

-Okuliina

Tekijä: okuliinacraft

Heips! Olen 15-v tyttö Turusta. Blogiini kirjoitan käsitöistä ja lifestylesta. Tykkään ulkoilla, kirjoittaa, "craftata", shoppailla, leipoa, somettaa ja olla rennosti. Musiikki huoneessani soi aina ja lankakerä, nahkatakki, ripsiväri, kahvi ja läheiset ovat lemppari juttuja!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s